Головне меню

Головна arrow Нормативно-правові документи arrow запобігання проявам корупц arrow З 1 січня 2012 року набрали чинності статті 11 та 12 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»

З 1 січня 2012 року набрали чинності статті 11 та 12 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»

Надрукувати Надіслати електронною поштою
15.02.2012

З 1 січня 2012 року набрала чинності стаття 11 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», яка вводить новий формат прийому осіб на посади державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування – через проведення спеціальної перевірки відомостей щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Саме з метою підвищення якості відбору кандидатів на зайняття посад у державній службі, службі в органах місцевого самоврядування, а також внутрішніх справ, прокуратури, митної та податкової служб запроваджено комплексну спеціальну перевірку щодо цих кандидатів.
До 1 січня 2012 року подібна перевірка проводилася щодо значно меншої кількості посад. Тепер спецперевірка проводитиметься щодо всіх осіб, які претендують на посади держслужбовців, посадовців органів місцевого самоврядування.
Перевірці підлягатимуть відомості щодо судимості, у тому числі і за порушення антикорупційного законодавства, громадянства, доходів, наявності корпоративних прав, освіти, стану здоров’я та інших відомостей, вимога щодо подання яких встановлена законом. Тобто, це буде комплексне вивчення інформації про особу, яка бажає стати державним службовцем.
Необхідно зазначити, що для проведення спеціальної перевірки залучаються Міністерство внутрішніх справ, Мін’юст, Міністерство охорони здоров’я, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, Державна податкова служба, Державна міграційна служба України, що, безумовно, свідчить про системний підхід до цього питання.
Проведення перевірки можливе лише за наявності письмової згоди кандидата. За відсутності такої згоди спеціальна перевірка не проводиться, а питання про призначення особи на відповідну посаду не розглядається.
Закон також прямо забороняє призначення на посади осіб, щодо яких спецперевірка виявила недостовірність поданої інформації.
Згідно з Законом, 25 січня цього року Президент України підписав
Указ №33/2012, яким затверджено Порядок організації проведення спеціальної перевірки.
Таким чином, сьогодні наявні всі юридичні підстави для реалізації нового механізму прийняття на державну службу, визначеного відповідними положеннями законів України «Про засади запобігання і протидії корупції» та «Про державну службу».
Наскільки зазначене питання є важливим свідчать результати проведення спецперевірок, здійснених Нацдержслужбою України протягом кількох попередніх років. Відповідна робота проводилася Нацдержслужбою України за участю Державної податкової служби, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки та Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
Так, у 2011 році було проведено 316 спеціальних перевірок відомостей, поданих кандидатами на зайняття посад державних службовців, у 2010 р. – 810, у 2009 р. – 207. Аналіз результатів проведених спеціальних перевірок показав, що частина кандидатів надавали недостовірну інформацію щодо декларування доходів, перебування на керівних посадах суб’єктів господарювання, притягнення до кримінальної відповідальності, притягнення до адміністративної відповідальності за корупційні діяння, дипломів про освіту.
Це свідчить про те, що керівники державних органів при доборі кандидатів на керівні посади державних службовців недостатньо ретельно ставились до всебічного вивчення їх моральних, ділових та професійних якостей, що зумовлює ризик приходу на державну службу осіб, які можуть зашкодити іміджу державної служби.
Після набрання чинності Указу Президента України №33/2012, спеціальна перевірка стає одним з найефективніших механізмів протидії корупції, яка дає можливість приходу на державну службу чесних, професійних та досвідчених працівників.
              Ще однією статтею Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», яка набрала чинності з 1 січня 2012 року, є 12 стаття цього Закону. Вона вводить новий формат декларації про доходи для широких категорій службових осіб. Закон врахував міжнародні рекомендації, у тому числі від групи країн GRECO, і посилив вимоги до фінансового контролю.
У новому антикорупційному Законі передбачено не тільки щорічне декларування майна та доходів службових осіб, а також декларування їх видатків. Тобто, крім відомостей про майно та доходи за рік, у декларації подають відомості про витрати, наприклад, при придбанні нерухомості, земельних ділянок, транспортних засобів або на утримання цього майна. Форму декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру затверджено самим Законом. Декларацію за звітний період (попередній рік) публічні службовці подають до 1 квітня за місцем роботи.
Крім того, Закон зобов’язує щорічно публікувати ці декларації досить широку категорію політиків та керівників – від Президента та нардепів до всіх міністрів, керівників центральних органів виконавчої влади та їх заступників, членів колегіальних органів державної влади, керівників органів місцевого самоврядування тощо.
11 січня 2012 року постановою Кабінету Міністрів України №16 затверджено Порядок зберігання документів і використання відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, та відомостей щодо відкриття валютного рахунка в установі банку - нерезидента, який визначає механізм зберігання кадровими службами органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права документів і використання відомостей, зазначених у декларації.

 
< ПопередняПро визначення уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції апарату райдержадміністрації та затвердження Положення про уповноважену особу з питань запобігання та виявлення корупції апарату районної державної адміністрації   Про засади запобігання і протидії корупціїНаступна >