Головне меню

Головна arrow Громадянське суспільство arrow консультації з громадськістю arrow Вибори 2012 року: зміни в законодавстві та особливості проведення

Вибори 2012 року: зміни в законодавстві та особливості проведення

Надрукувати Надіслати електронною поштою
09.02.2012

Проведення у 2012 році чергових виборів народних депутатів України та підготовка відповідного законодавства вкотре актуалізувало тему виборчої реформи в нашій державі.
Протягом останніх років в Україні було створено розгалужену нормативну базу у сфері виборів, яка включає зокрема, Конституцію, Закони «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», «Про Центральну виборчу комісію», «Про державний реєстр виборців», низку підзаконних актів.
Відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України», прийнятого Верховною Радою України 17 листопада 2011 року (далі – Закон), вибори до Верховної Ради України повинні відбутися восени 2012 року.

Вибори депутатів є загальними. Право голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років.
Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця на виборах депутатів, є: паспорт громадянина України; тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України); картка (довідка) установи виконання покарань або слідчого ізолятора, що повинна містити: прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи (для осіб, які перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах); паспорт громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт; службовий паспорт; військовий квиток (виключно для військовослужбовців строкової служби).
Документи, вищезазначені, є підставою для отримання виборчого бюлетеня і можуть бути використані на звичайних та спеціальних виборчих дільницях.
Вибори депутатів є прямими. Громадяни України обирають депутатів безпосередньо шляхом голосування за кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії, та за кандидатів у депутати в одномандатних округах.
Вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
 
Кожен виборець голосує на виборах особисто. Голосування за інших осіб чи передача виборцем  права голосу будь-якій іншій особі забороняється.
Голосування проводиться в день голосування з 8 години до 20 години без перерви. На закордонних  виборчих дільницях голосування проводиться за місцевим часом країни, де утворені ці дільниці.
Організація проведення голосування та підтримання у приміщенні для голосування належного порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців під час голосування покладаються на дільничну виборчу комісію.
Виборець може перебувати у приміщенні для голосування лише протягом часу, необхідного для голосування.
Виборчі бюлетені заповнюються виборцем особисто в кабіні для таємного голосування. Виборець не має права передавати свої виборчі бюлетені іншим особам та отримувати їх від інших осіб (крім уповноваженого члена виборчої комісії, який видає виборчі бюлетені).
За 5 хвилин до 20 години голова дільничної виборчої комісії оголошує про закінчення голосування та зачинення виборчої дільниці о 20 годині.
Після закінчення голосування дільнична виборча комісія невідкладно передає до окружної виборчої комісії попередні відомості про кількість виборців, внесених до списку виборців, та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці на момент закінчення голосування.
Окружна виборча комісія  передає отримані відомості до Центральної виборчої комісії, яка в свою чергу оприлюднює їх на своєму офіційному веб - сайті.
 
 
Суб'єктами виборчого процесу є:
-  виборець;
- Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону;
-   партія, що висунула кандидата у депутати;
- кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом;
- офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
 
 
Виборчий процес - це здійснення суб'єктами виборчих процедур, передбачених Законом.
Виборчий процес здійснюється на засадах:
- дотримання принципів виборчого права,
- законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес;
- політичного плюралізму та багатопартійності;
- публічності і відкритості;
- свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів у депутати і партій - суб'єктів виборчого процесу до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, кандидати у депутати в одномандатному окрузі;
- неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до партій - суб'єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати.
Органи виконавчої влади, у тому числі спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також суди, виборчі комісії, правоохоронні органи (прокуратура, міліція) організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення  виборів депутатів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у строки та спосіб, установлені Законом.
Початок виборчого процесу чергових виборів оголошує Центральна виборча комісія в строки, встановлені Законом.
 
Виборчий процес включає такі етапи:
-     висування кандидатів у депутати;
-  утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії);
-    реєстрація кандидатів у депутати;
-    проведення передвиборної агітації;
- утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі;
- складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
- голосування;
- підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування;
- встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення;
- припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
 
У випадках, передбачених Законом, виборчий процес включає також такі етапи:
-   повторне голосування;
- підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків повторного голосування.
Виборчий процес завершується через п'ятнадцять днів після дня офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів депутатів. Повноваження окружних та дільничних виборчих комісій у випадках, передбачених Законом, можуть частково тривати поза строками виборчого процесу.
 
Вибори депутатів можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними.
Чергові вибори депутатів проводяться у зв'язку із закінченням конституційного строку повноважень Верховної Ради України і не потребують окремого рішення про їх призначення.
Позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.
Повторні вибори депутата призначаються в одномандатному окрузі Центральною виборчою комісією у разі визнання виборів депутатів в цьому окрузі такими, що не відбулися, або якщо особа після її обрання не набула депутатського мандата в порядку, встановленому Законом.
Проміжні вибори депутата призначаються Центральною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата, обраного в одномандатному окрузі.
Строки проведення виборів:
Чергові вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Верховної Ради України.
Виборчий процес чергових виборів депутатів розпочинається за дев'яносто днів до дня голосування. Центральна виборча комісія оголошує про початок виборчого процесу не пізніш як за дев'яносто один день до дня голосування.
Позачергові вибори депутатів відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України.
Виборчий процес позачергових виборів депутатів починається з дня, наступного після дня опублікування Указу Президента України, зазначеного у частині третій цієї статті.
Повторні вибори в одномандатному окрузі призначаються не пізніш як через тридцять днів від дня визнання виборів такими, що не відбулися, або прийняття Центральною виборчою комісією рішення про визнання обраної особи такою, що не набула депутатського мандата. Повторні вибори відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Центральною виборчою комісією рішення про їх  призначення. Виборчий процес повторних виборів депутатів починається з дня, наступного після дня опублікування рішення Центральної виборчої комісії про їх призначення.
Рішення про призначення проміжних виборів депутата в одномандатному окрузі приймається Центральною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного в цьому окрузі. Проміжні вибори відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Центральною виборчою  комісією рішення про їх призначення. Виборчий процес проміжних виборів депутатів починається з дня, наступного після дня опублікування рішення Центральної виборчої комісії про їх призначення.
Протягом п'ятого року повноважень Верховної Ради України поточного скликання проміжні та повторні вибори не проводяться.
Порядок обчислення строків:
Строки, визначені Законом, обчислюються в календарних днях; в окремих випадках строки обчислюються в годинах або хвилинах.
Першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події.
Останнім днем строку, який відповідно до Закону має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
 
 
Загальний порядок висування кандидатів у депутати.
Висування кандидатів у депутати партіями розпочинається за дев'яносто і закінчується за сімдесят дев'ять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі реалізується виборцями через партії у порядку, передбаченому Законом. Право висування кандидатів у депутати у одномандатних округах реалізується виборцями через партії або шляхом самовисування у порядку, передбаченому Законом. Одна і та ж особа може бути включена лише до одного виборчого списку кандидатів у депутати від партії. Одна і та ж особа може бути включена до виборчого списку кандидатів у депутати від партії та висунута лише  в одному з одномандатних  виборчих  округів в порядку висування партією або в порядку самовисування.
Порядок висування кандидатів у депутати партією.
Висування кандидатів, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у депутати від партії у загальнодержавному окрузі та висування кандидатів у депутати від партії в одномандатних округах здійснюється партією на з'їзді (зборах, конференції) у порядку, встановленому статутом партії. Партія може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до Закону має право бути обраною депутатом. Партія може висунути:
- виборчий список кандидатів у депутати від партії у загальнодержавному окрузі у кількості, яка не перевищує 225 осіб;
- по одному кандидату у депутати в кожному одномандатному окрузі.
Форма виборчого списку кандидатів у депутати від партії затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за сто двадцять днів до дня голосування.
Умови реєстрації кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі.
Центральна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії, за умови отримання нею таких документів:
- заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником партії та скріпленої печаткою партії;
- копій свідоцтва про реєстрацію партії та її статуту, засвідчених безоплатно Міністерством юстиції України після оголошення про початок виборчого процесу;
- рішення вищого керівного органу партії, прийнятого відповідно до її статуту, про висування кандидатів у депутати, яке повинно містити відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати із зазначенням їх прізвища, імені, по батькові, та бути засвідченим підписом керівника партії і скріпленим печаткою партії;
- виборчого списку кандидатів у депутати від партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який повинен містити відомості про осіб, висунутих кандидатами у депутати (прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, посада (заняття), місце роботи місце проживання, партійність, наявність чи відсутність судимості) та бути засвідченим підписом керівника партії і скріпленим печаткою партії, та в електронному вигляді;
- заяв осіб, включених до виборчого списку партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї партії із зобов'язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у виборах, а також із зобов'язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні їм підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);
- автобіографій осіб, на паперових носіях та в електронному вигляді, включених до виборчого списку партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;
- декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового  характеру кожного кандидата у депутати відповідно до Закону;
- документа про внесення грошової застави відповідно до Закону;
- по 4 фотографії кожного з кандидатів, включених до виборчого списку партії, розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
- ксерокопій першої та другої сторінок паспорта громадянина України кожного з кандидатів.
Разом з документами, передбаченими частиною першою цієї статті партія подає до Центральної виборчої комісії передвиборну програму партії на паперових носіях, засвідчену підписом керівника партії і скріплену печаткою партії, та в електронному вигляді, викладену державною мовою, яка оприлюднюється на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
У разі виявлення Центральною виборчою комісією розбіжностей між виборчим списком кандидатів у депутати від партії, наданому на паперовому носії та в електронному вигляді, перевагу має паперовий носій.
Центральна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
 
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатних округах
Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному окрузі за умови отримання нею таких документів:
- заяви про реєстрацію кандидата у депутати, підписаної керівником партії та скріпленої печаткою партії;
- рішення вищого керівного органу партії, прийнятого відповідно  до її статуту, про висування кандидата у депутати від партії, яке повинно містити відомості про особу, висунуту кандидатом  у депутати, із зазначенням його прізвища, імені, по батькові;
- заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї партії (за підписом відповідного кандидата) із зобов'язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у виборах, а також із зобов'язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні їй підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);
- автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;
- декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кандидата у депутати відповідно до Закону;
- документа про внесення грошової застави відповідно до Закону;
- 4 фотографії кандидата розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
- ксерокопії першої та другої сторінок паспорта  громадянина України кандидата.
Законом передбачено, що вибори будуть проводитися за змішаною системою:  225 депутатів повинні бути обрані в загальнодержавному багатомандатному окрузі за виборчими списками від політичних партій, а решта 225 – за мажоритарною системою в одномандатних округах. Участь у виборах будуть брати тільки політичні партії; участь блоків, які складаються з партій, не передбачено.
Основні положення Закону «Про вибори народних депутатів України», прийнятого ВРУ 17 листопада 2011 року:
1. Запроваджується змішана система виборів: 225 депутатів обираються за закритими партійними списками, 225 – за одномандатними мажоритарними округами. Дана норма суперечить рекомендаціям Венеціанської комісії, яка пропонувала запровадити вибори за відкритими партійними списками.
 
2. На виборах ліквідується інститут блоків. Це означає, що невеликі опозиційні партії можуть розраховувати на входження до парламенту лише через мажоритарні округи. Інший шлях проходження до ВРУ представників невеликих опозиційних партій – вихід їх з партій і включення їх до виборчого списку великих опозиційних партій як безпартійних.
 
3. Підняття виборчого бар’єру до 5%. Виборчий бар’єр рахується лише на виборах до парламенту за партійними списками, партійна належність «мажоритарників» не відіграє жодного значення. Приймаючи 5% бар’єр на виборах, формально, парламент не порушив міжнародних стандартів (принаймні, Кодекс належної практики у виборчих справах жодних вимог щодо цього не містить). Крім того, це може привести до вилучення з виборчого процесу великих електоральних груп.
 
4. Закон 17 листопада створив більш чесні правила (порівняно з попереднім «провладним» законопроектом) у формуванні виборчих комісій. ЦВК формує окружні виборчі комісії, які в свою чергу формують дільничні виборчі комісії. Тепер до виборчих комісій буде гарантовано включено по 1 представнику від депутатських фракцій, а не по 3 від парламентських партій: КПУ, НП (Литвина), Партія регіонів, НУ-НС, БЮТ; решта членів ОВК призначаються за поданням партій – суб’єктів виборчого процесу - шляхом жеребкування. Якщо зважити, що чисельність ОВК 12-18 осіб, то для прийняття рішення необхідно від 7 до 10 осіб, а якщо у день голосування присутні менше 2/3 членів ОВК, то для прийняття рішення необхідно 2/3 присутніх члени комісії (5-8 членів).
Крім того, у прийнятому законі поновлена норма щодо можливості дострокового припинення повноважень члена ВК за поданням суб’єкта подання. Правда, ця норма викладена у такій редакції: достроково припинення повноважень члена комісії здійснюється комісією у зв’язку з «внесенням суб’єктом… подання про заміну члена виборчої комісії, кандидатуру якого було включено до складу комісії за поданням цього суб’єкта». Це означає збереження ризиків, що комісія вищого рівня може затягувати з рішенням про заміну члена виборчої комісії за поданням опозиційної партії.
Аналогічні новели актуальні і щодо формування дільничних виборчих комісій. Правда, свої подання щодо кандидатур членів ДВК можуть вносити і кандидати-мажоритарники.
 
5. Висування кандидатів-списочників здійснюється партіями, висування кандидатів у депутати у одномандатних округах реалізується через партії або шляхом самовисування.
Але варто вказати, що законодавець встановив дуже малий термін висування, що може привести до зловживань - висування кандидатів у депутати партіями розпочинається за 90 і закінчується за 79 днів до дня голосування.
 
6. Зазначимо, що закон поновив норму, яка свого часу була визнана неконституційною Конституційним судом України - одна і та ж особа може бути включена до виборчого списку кандидатів у депутати від партії та висунута лише в одному з одномандатних виборчих округів.
 
7. Грошова застава: для партії, яка висунула свій виборчий список, - 2000 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 1,92 млн.грн.), для кандидата-мажоритарника - 12 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 11,52 тис.грн.). Розмір грошової застави для депутатів-мажоритарників сприяє залученню у виборчий процес великої кількості бажаючих.
 
8. Виборчий фонд не має ні мінімальної, ні максимальної межі. Виборчий фонд партії формується за рахунок власних коштів партії, а також добровільних внесків фізичних осіб. Виборчий фонд кандидата у депутати в одномандатному окрузі формується за рахунок його коштів та добровільних внесків фізичних осіб.  Добровільний внесок до виборчого фонду однієї партії не може перевищувати 400 розмірів мінімальних заробітних плат (близько 384 тис.грн.), кандидата у депутати в одномандатному окрузі – 20 розмірів мінімальних заробітних плат (близько 19,2 тис.грн.).
Власні кошти партії, кандидата у депутати в одномандатному окрузі, які перераховуються на відповідний рахунок, не підлягають обмеженням за сумою і кількістю перерахувань.
 
9. Ще однією позитивною новелою прийнятого закону є те, що зняття з реєстрації кандидатів у народні депутати не може здійснюватися за рішенням виборчої комісії. Зокрема, серед підстав зняття з реєстрації відсутнє попередньо прийняте рішення про попередження кандидата у депутати.
 
10. Ще одним кроком до більш чесних виборів треба вважати норму прийнятого закону щодо встановлення більш жорстких умов для голосування на дому. Проголосувати «на дому» особам, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися, можна лише тоді, якщо є заява особи та довідка медичної установи про стан її здоров’я.
 
11. Скасування голосування «проти всіх». Єдиним способом проголосувати «проти всіх» є непроставлення жодної позначки в бюлетені або проставлення більше однієї позначки

 
< ПопередняЗвіт про виконання Програми економічного і соціального розвитку Могилів-Подільського району за 2011 рік   гуманний крок з боку держави по відношенню до підприємцівНаступна >